Japanse borduurtechnieken

Het is nog steeds spannend, mijn sprankelende water. Er is veel van het zilver verdwenen, maar je ziet door het borduurwerk heen wel het zilver van de ondergrond. Daar reageert het grijs-blauw-groen anders dan op het rood. Ik denk dat er net voldoende zilver over blijft om het water de diepte en sprankeling te geven die ik wilde. Gelukkig maar, want het leek even helemaal fout te gaan toen ik het eerste zilver had opgebracht. Nu heb ik ook de rest voorbereid en kan ik het water verder borduren. In de bochten wil ik proberen iets meer zilver te laten zien. Bovenop komt nog zilver metallic garen om de rimpelingen in het water aan te geven.

De grashalmen bij het water had ik als eerste geborduurd. De regel is, wat op de voorgrond staat, borduur je eerst. Bij nader inzien heb ik ze er weer uitgehaald. Ik denk dat het mooier is als ze over het water worden geborduurd (superimposed). Ik heb wat in de boeken gezocht en zie dat het vaker gedaan wordt. Krijgt dit stukje dan wel of geen short-stitch-holding? In principe worden de draden vastgelegd door het gras dat er over heen wordt geborduurd. Maar je krijgt wel een andere uitstraling, “gewoon” platte zijde ziet er anders uit dan de zijde met short-stitch-holding. Ik denk dat het mooier is om dezelfde ondergrond te houden, ook achter de grassen langs.

 

 

 

 

 

 

 

 

It is stil exciting, my sparkling water. Much of the silver has disappeared beneath the embroidery, but you can still see a bit of the silver background. My grey-blue-green silk reacts differently to the silver than to the red background. I think there is just enough silver left to give the water the depth and sparkle I wanted. Fortunately, because it seemed to go completely wrong when I had applied the first silver. Now I have also prepared the rest and I can embroider the water further. Where the water follows the bends I want to try to show a little more silver. On top of this I will put some silver metallic thread to indicate the ripples in the water.

I had embroidered the grass blades by the water. The rule is, what is in the foreground, you embroider first. On closer inspection I decided to take them out again. I think it will look nicer if they are embroidered over the water (superimposed). After checking some books I saw that it is done like that more often. Do I want to put short-stitch holding in this part? Basically the threads are kept in place by the grass that is embroidered over it. But you do get a different look, flat silk looks different from silk with short-stitch holding. I think it will look better if I keep the same surface behind the grasses.

    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *