Yubinuki.nl

Japanse borduurtechnieken

Afgelopen weekend konden mensen kennis maken met het Japans borduren. In 2 dagen zijn er een aantal technieken aangeleerd. Het werk is niet af, maar iedereen kan thuis verder werken. Het was een heel gezellig en intensief weekend, en na 2 dagen hard werken zijn hier de resultaten.

kersenbloesem in een doosje  
Het originele ontwerp in een doosje.  

Het tijdens de tentoonstelling in Zwolle geborduurde stuk.

 

 De cursisten zijn in de twee dagen tot de volgende prachtige resultaten gekomen:

Lotte Johan

 

 

Chi-Chi  Elisabeth

 

De stukken worden thuis of in een tweede sessie afgeborduurd en daarna 

geplakt en gestoomd.

Blijkbaar heb je regen en sneeuw nodig om ingelijste stukken zonder weerspiegeling te kunnen fotograferen. Omdat het dit weekeinde donker weer was is dat eindelijk met een aantal stukken gelukt.

Dit borduurwerk werd tijdens de tentoonstelling door velen “needle painting” genoemd. Het lijkt daar inderdaad wel op, maar het is de japanse versie. 

 

Dit stuk, Flower Princess, is geborduurd door Beate Pietzsch naar ontwerp van het JEC en is een fase 7 stuk van de opleiding van het JEC.

 

 

Deze keer twee maal hetzelfde werk, geborduurd door twee verschillende dames.

Ondanks de kleine verschillen tussen de werken die voornamelijk in de kleurkeuze liggen hebben de beide werken een zeer verschillende uitstraling gekregen. Deze verschillen worden benadrukt door de andere manier van inlijsten. 

Hiogi

Hiogi

Een fase twee / drie oefenstuk voor de JEC opleiding.

Geborduurd door één van de cursisten Japans Borduren.

Ingelijst door Cosy Corners.

 Hiogi

Hiogi

Een fase twee / drie oefenstuk voor de JEC opleiding.

Geborduurd door één van de cursisten Japans Borduren.

Ingelijst door Cosy Corners.

 

 

Mile High - Shochikubai JEC

Mile High – Shochikubai.

Een fase één oefenstuk voor de JEC opleiding.

Geborduurd door één van de cursisten Japans Borduren.

Ingelijst door Cosy Corners.

 

Bouquet from the Heart of Japan

Bouquet from the Heart of Japan

Ook dit is een fase één oefenstuk voor de JEC opleiding.

Geborduurd door één van de cursisten Japans Borduren.

Ingelijst door Cosy Corners.

 

 

 

Bijna niet te geloven hoeveel belangstelling we hebben gehad op de tentoonstelling Japans Borduren op de Handwerkbeurs. Gelukkig hadden we hulp van onze vriendengroep om te vertellen en te demonstreren.

Alles weer thuis, de vermoeidheid ( bijna ) weer voorbij en afgedaald van ons wolkje, gaan we de respons vertalen naar het dagelijkse leven.

Zoals beloofd gaan we foto’s plaatsen van alle werken en vandaag komen de eersten.

Het maken van goede foto’s valt nog niet mee; de werken moeten er recht op, liefst zonder reflecties en ook nog in de juiste kleuren. 

Voor een aantal werken is dat inmiddels gelukt. De overige werken hebben nog even wat meer aandacht nodig en zullen volgende week volgen.

Phase 1 JEC

Dit is de eerste fase in de opleiding bij het JEC ( Japanese Embroidery Centre ).

Alle borduurders maken als eerste dit stuk om de basis te kunnen leren en oefenen.

Dit stuk is gemaakt door Jessica de Boer – van Brouwershaven.

Geborduurd in 2011.

Ingelijst door Cosy Corners.

 

Sensu Waaier 

De tweede fase van de opleiding bij het JEC.

Een grote uitbreiding op het aantal steken en andere combinaties van steken.

Ook dit stuk is gemaakt door Jessica de Boer – van Brouwershaven in 2012.

Ingelijst door Cosy Corners

 

Morgen meer…….

We hebben zoveel belangstelling gehad voor de Japans borduurstukken dat we tot nu toe nog geen tijd gehad hebben om ook maar één foto te maken. Nog geen foto’s is natuurlijk jammer maar met de belangstelling zijn we natuurlijk heeeeel erg blij.

Komende week zullen we van alle borduurstukken op de tentoonstelling foto’s plaatsen.

Daarna volgt dan nog meer informatie over cursusmogelijkheden e.d.

Nu maar even uitrusten dan kunnen we er morgen ook weer tegenaan. 

Woensdagochtend kwam ik er achter dat ik een blad (patroondeel) van de papaver verkeerd gestipt had. Als ik ’s Ochtends mijn thee heb klaar staan en Gerben zijn koffie heb gebracht, mag ik graag een poosje zitten klossen. Zeker als er een project klaar moet voor een bepaalde datum geeft mij dat het gevoel dat ik de dag goed begonnen ben. Die tijd is goed besteed. Helaas ging die vlieger woensdag ochtend niet op. Eerst moest ik weer opnieuw stippen en knippen en plakken. Nu heb ik dus een stuk van het patroon met zwarte stippen, rode stippen, groene rondjes en paarse kruisjes. Is dat nog te volgen?

Klaproostas 3

Het stormt buiten en na 2 uur klossen doet mijn vinger Klaproos in Torchon 1zeer van het spelden in drukken. Tijd om even wat anders te doen. In het ontwerp voor de tas ben ik toe aan het hart van de papaver. Het enige deel van het patroon dat ik nog niet goed heb uitgedacht. Ik ben heel benieuwd of het lukt en of het wordt wat ik in mijn hoofd heb. De rest gaat goed, de contourdraad geeft al duidelijk de verschillende bloemblaadjes aan. En straks zien hoe het werkt met de ondergrond die ik bedacht heb.

Klaproos in het echtSoms is het frustrerend dat klossen zo langzaam gaat. Het mag van mij wel klaar zijn. De nieuwe ideeën voor ontwerpen staan te dringen. Afgelopen weekend op de leveranciers beurs weer aardig wat ideeën opgedaan. Er liggen wat schetsen klaar en ik zal zien wanneer ik er aan toe kom. Eerst de tas en dan zijn er ook nog wat temari die geborduurd mogen worden voor de verschillende geplande workshops. Handwerken als werk, wie had dat ooit gedacht.

Klaproos in Torchon 1Kun je niet weer een keer een workshop Torchon regelen werd mij gevraagd vorig jaar. Die workshop staat nu gepland voor oktober. Uiteraard moet er dan ook een patroon zijn en na een aantal schetsen is er nu een definitief ontwerp, een halve stippen grond en de eerste klossen hangen op het werk. Het patroon is 1 grote klaproos met in elk blad een andere grond. Het geheel komt straks op een stevige jute tas, erg handig nu je geen plastic meer kunt krijgen in de winkels.

Torchon is een mooie kant, maar je hebt veel klossen nodig. Eerst had ik bedacht dat ik smalle stroken zou maken, met in elke strook een bloem. Al ontwerpend werd me dat niet naar de zin, het leek erg rommelig. En dat is een Torchon juist niet. Daarom toch maar naar een ontwerp met meer dan 100 paren. In mijn hoofd heb ik dan altijd oplossingen voor opzet en verbindingen, nu in het daadwerkelijke kloswerk zal ik zien of mijn ideeën kloppen.